در این دیدار که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی" اسراء " صورت گرفت، آیت الله جوادی آملی ضمن تقدیر از خدمات استاد فرشچیان، در خصوص ویژگی های هنر دینی و اسلامی مطالبی بیان کرد.آیت الله جوادی آملی فرمودند: در گذشته که هنر در قالب ادبیات بود بزرگان دین ما کارهای درخشانی خلق کرده اند و امروز که هنر بـه تعبیر حکیم سنایی از علم به عین آمده نیز ، باید آن معانی را محسوس کرد . ایشان هنر در غرب را دور باطل حرکت از حس به خیال و از خیال به حس ، دانستند و گفتند: به همین دلیل هنر غربی کسی را سیر نمیکند . اگر هنر عقلی نباشد همین فیلم و سینمای رایج غرب است و اگر عقلی باشد ولی در کارگاه خیال هنرمندانه شکل نگیرد مانند برخی علماست که علم دارند ولی خروجی ندارند . خیلی از افراد کتاب دارند ولی کتاب شیخ انصاری نشده است و خیلی از افراد هم اثر دارند ولی اثر استاد فرشچیان نشده است ، مـا تاکنون در این زمینه ضعف داشتیم ؛ دین و نظام اسلامی پیام هـای فراوانی دارد و باید حرفی بزند که قابل عرضه باشد .آیت الله جوادی آملی منطق الطیر عطار نیشابوری را از آثـار هنری فـاخر مکتوب دانسته و بـه استاد فـرشچیان پیشنهاد کرد این اثر را در قالب هنر نقاشی بازآفرینی کند . در این دیدار استاد فرشچیان با ارائه گزارشی از وضعیت هنر در مراکز آموزشی کشور خواستار توجه به هنرهای اصیل ایرانی اسلامی و غنی سازی این عرصه با بهره مندی از نبوغ شخصیتهای علمی و مذهبی شد.این هنرمند برجسته با انتقاد از وضعیت هنر در دانشگاهها گفت: دانشگاههای هنری ما از سخنان عالمانی چون شما و هنرهای اصیل ایرانی در حال تهیشدن است.استاد محمود فرشچیان ضمن تشکر از بذل توجه حضرت آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: تابلوی من با عنوان «ستایش پروردگار» به نوعی همان فرمایش شماست که نمونهای از آن خدمتتان ارسال میشود.وی در مورد طرح ضریح در حال ساخت امام حسین(ع) عنوان کرد: با اطمینان خاطر میگویم یکی از بهترین و بزرگترین پدیدههای هنر دینی ایرانی ضریح در حال ساخت است و این جز عنایات سیدالشهدا(ع) نبوده است.این استاد برجسته نقاشی کشور خطاب به حضرت آیتالله جوادیآملی گفت: جنابعالی نه تنها دانشمند دینی بلکه هنرشناس و تحلیلگر مسائل هنری هستید و من این علم و آگاهی را تحسین میکنم.فرشچیان ادامه داد: دانشگاههای هنری ما از فرمایشات بزرگانی مانند شما و هنرهای اصیل ایرانی در حال تهی شدن است و من هرچه سعی کردهام آنقدر جو قوی است که از من کاری بر نمیآید.وی تصریح کرد: در دنیا تنها دو کشور در برابر این جو ایستادهاند که یکی چین و دیگری ژاپن است که اصالت هنر خود را حفظ کردند اما در مملکت ما این اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در جمهوری اسلامی باید به هنر اصیل بیشتر توجه شود.
این دیدار، در پی پیام آیت الله جوادی آملی به استاد فرشچیان در دیدار اعضای شورای برگزاری همایش ملی هنر و تبلیغ ، و پیشنهاد ترسیم تابلوی منطق الطیر عطار، صورت گرفته است.آیت الله جوادی آملی در این پیام به استاد فرشچیان توصیه کرده است که تابلویی بکشد تا منطق الطیر عطار و جریان سیمرغ را ترسیم کند.این استاد برجسته حوزه علمیه در ادامه این درخواست تصریح کرده است: اگر می توانستم به استاد فرشچیان پیامی برسانم، توصیه می کردم که تابلویی بکشد تا منطق الطیر عطار و جریان «سیمرغ» او را بشکافد، البته منطق الطیر از کتاب الطیر بوعلی سینا نوشته شده است و مبانی علمی عمیقی دارد، در این داستان سی مرغ از کثرت به وحدت رسیده و «سیمرغ» شدند، ابتدا سی مرغ بودند که به مقام فنا رسیدند و به «سیمرغ» تبدیل شدند.ایشان ادامه دادند: قدرت خیال از بزرگترین برکات است، اگر کسی خیال پرداز باشد، باید تربیت شده باشد، قوه خیال در بخش اندیشه اگر تربیت شود، باید در اختیار عقل و نظر باشد تا در مواقع ضروری از حس خودش مجتهدانه وارد نشود و از عقل کمک بگیرد.اگر کسی از حس مدد و مایه بگیرد و عقل را درگیر نکند، گمراه می شود، چون خیالی که قیم و سرپرست نداشته باشد، مانند بچه ای است که بازی گوشی می کند و بدون عقل و علم تربیت می شود و رها است و چون تربیت نشده، فریب می خورد؛ بنابراین انسان خیال زده با خیال حرف می زند و پیش می رود و حتی جنگ و صلحش با خیال است.ایشان تاکید کردند: شیطان همه زشتی ها و سموم را در قالب برخی هنرها زیبا جلوه می دهد و با زر ورقی با عنوان خدمت به دین جلوه می دهد، همه زباله ها را پشت آن زر ورق زیبا به خورد انسان می دهد، انسان هایی که فریب می خورند در این زباله می افتند.این گونه نیست که شیطان به ما بگوید اینجا چاه است و برو داخلش، بلکه می گوید اینجا بوستان زیبایی است و برو داخل شو و جلو که می روی به چاه می افتی، یکی از کارهایی که می تواند اثر گذار باشد علم است و علم می تواند انسان را از خیال نجات دهد.در حوزه های علمیه هنر به تازگی جوانه زده و باید مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد و دروس مربوط به این عرصه مانند علم النفس در حوزه باید تدریس شود.هنر از بهترین ظرایف رزق و روزی انسان ها است، ساختار دین ما هنری است و باید با ابزار هنر و هنرمندانه ترویج شود و به دنیا شناسانده شود.