انبیاء آنچه می گیرند به نحو معقول می گیرند ولی در بیان به نحو محسوس بیان می کنند
مراد از ثواب حقیقتا عقل است اینکه در روایات داریم فلان عمل را انجام بدهی ثواب می بری یعنی عقلت قوی می شود
محسوس فهم ها در ظاهر حرف ها متوقف می شوند. عاقل کسی است که توجه به معقول دارد و غافل کسی است که صرفا متوجه محسوس است .
تمثلات غافلان هم در حد خیال است نه عقلی . خیلی ها در مسیر سیر و سلوک کشفیات دارند ولی خیلی از این کشفیات خالص عقلی نیست و وهمی و خیالی است . خالص عقلی اگر جلوه کند به آنها احادیث برزخی گویند و نصیب کمتر کسی است .
(حضرت استاد صمدی آملی - رمضان 89 - جلسه 3 )