آیتالله العظمی جوادی آملی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر پیامی صادر کردند. متن این پیام به شرح زیر است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین
با تحیت و دعا فرا رسیدن عید بزرگ جهان اسلام، فطر را به ملت مسلمان تهنیت و قبول عبادتهای ماه مبارک رمضان و استجابت دعاهای شهر الله به ویژه نیایشهای لیالی قدر را از خداوند مسئلت داریم. تحلیل معنای عید، اجلال برنامههای رسمی و وظیفه امت اسلامی در ساحت آن در ضمن چند نکته تقدیم میشود:
یکم: خداوند انسان را به وصف کرامت و بزرگواری ستود: (لقد کرّمنا بنی آدم...) و تکریم وی را مرهون حضور او در مدرس خدای اکرم که عهده دار تدریس درس کرامت است دانست: (اقرء و ربّک الاکرم * الذی علّم بالقلم)؛ ثمره تعلیم خُلق کرامت خلافتِ متعلّم کریم از معلّم اکرم است: انّی جاعل فی الارض خلیفة. عنصر محوری خلافت رجوع خلیفه به حکم مستخلف عنه و عود وی به دستور اوست . همین بازگشت به منبع جمال و مبدء جلال که ناله سحرگاه و لابه پگاه این ماه بود تار و پود جامه عید را بافت و بر اندام رسای جامعه اسلامی پوشاند و همین معیار برای ضیوف الرحمان بعد از انجام مناسک و ضراعت در حریم حرم و حول بیت عتیق زمینه ورود به صحنه عید اضحی را فراهم می کند. در این دو عید بزرگ مهمانان به حضور میزبان مشرف میشوند و ره توشه آن سیراب شدن از کوثر توحید و برائت از سراب شرک و عصیان و ستم است، البته در اسلام اعیاد بزرگ دیگری است که طرح آن خارج از قلمرو این پیام است.
دوم: پیام عید بزرگ فطر احیای تفکّر الهی و اماته تخیّل الحادی از یک سو ، فراز توحید و فرود شرک از سوی دیگر و رویش حق و ریزش باطل و سرانجام حیات عدل و آزادی و ممات ظلم و برده گی از سوی سوم است. الحاد و شرک و ظلم و برده گی نه با نظام هستی هماهنگ است و نه با هویّت انسانی هم آوا، سالیان متمادی است که سران استکبار به نام حقوق بشر مسلمانان بسیاری از کشورها را از سرشت و سرنوشت اصیل خود دور نگه داشتند. اکنون که امّت آگاه مصر، تونس، لیبی، یمن و بحرین در پرتو اسلام پرچم توحید و حق و عدل را به اهتزاز در آوردند و فرعون ها و نمرود ها را از تخت عزّت دروغین به تخته ذلّت راستین فرود آوردند یا در آستانه به زیر کشیدن اند همگان باید در حمایت آنان بکوشند و گذشته از دعای خیر دقیقا رخدادهای تلخ استکبار و صهیونیست را بنگرند و عمیقاً دستی به تبر ببرند و همانند پدر بزرگوار ملت مسلمان به ویژه عرب یعنی حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) بت های استعمار ، استثمار، استعباد و استحمار را در هم بکوبند تا مصداق اولی الایدی و الابصار شوند.
آنکه ستم انباشته حاکمان سابق مصر و تونس و لیبی را نبیند و انبوه جنایت حاکمان در حال زوال یمن و بحرین را مشاهده نکند نابیناست و آنکه آنها را می بیند ولی دستی از آستین مساعدت بیرون نمی آورد بی دست است خداوند جامعه ای را یاری می کند که به حضرت ابراهیم (علیه السلام) تأسی کند و صاحب دست و چشم باشد.
سوم: پیام عید بزرگ فطر صیانت از وحدت امت اسلامی است که در مدار دین واحد، قرآن و سنّت معصومانه واحد، قبله و مطافِ واحد حجّتِ ناهض خود را بر حجّت داحض استکبار و مزدوران آن حاکم می کند مبادا بیگانه چیزی بر جمهوری اسلامی آنان بیفزاید یا از آن بکاهد و هدف نهضت را از اسلام خواهی دور کند. مبادا بهانه فرقه ای، دسیسه قبیله ای ، وصمه قومی و وسمه حزبی سبب آسیب دیدن بنیانِ مرصوصِ وحدتِ اسلامی گردد. حاکمان بحرین کوشش مذبوحانه دارند تا بیابانگردان را بومی کنند و بر یاران اجیر شده خود بیافزایند و صاحبان اصلی بحرین را از حق تشکیل حکومت حق مدار محروم نمایند. در حالی که محور اصلی قیام آنان را لزوم همه جانبه اسلام در سرزمین موروثی خود تأمین می کند.
دشواری وظیفه مسلمانان وقتی روشن می شود که سانحه سنگین ستم زدایی با حادثه سهمگین قحطی و خشک سالی سومالی همراه شد. در وضع پیچیده کنونی خرد مداری ، پرهیز از اختلاف و نبرد داخلی و تعامل و برادری مهم ترین راه حل سختی است. تضرّع و نیایش مضطرّانه به درگاه پروردگار، هم آثار فراوانی در نزول برکات آسمانی و رویش نعمت های زمینی دارد و هم در ایجاد الفت دل ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. مساعدت امّت اسلامی در مصرف زکات فطر به ویژه از سهمِ فی سبیل الله و نیز ثلث سهم مبارک امام علیه السلام می تواند مقداری از حوادث غمبار آن کشور قحطی زده را کم کند. البته خداوند به دولت و ملّت خدمتگزار صلاح و فلاح و حسن عاقبت خواهد داد.
در پایان ضمن تبریک مجدّد عید سعید فطر، مجد و شکوه اسلام، استقلال و آزادی امت مسلمان و رهایی همه محبوسان دربند مخصوصاً جناب امام موسی صدر حفظه الله را از پروردگار جهان مسئلت داریم .