بسم الله الرحمن الرحیم
1. مشکل ما در درمان بیماریهای اخلاقی جهل نیست که عقل نظری باشد بلکه جهالت است که به عقل عملی برمی گردد.
2. فراگیری علوم حوزوی ودانشگاهی ما، همان عقل نظری است که بمنزلة چشم وگوش برای انسان است که می بینند ومی شنوند ووظیفه دیگری ندارند،ولی عقل عملی بمنزله دست وپا برای انسان هستندتااورانجات دهندوموقع رویت دشمن فرار کنند.
3.انسان هرچه درس بخواندکه چه چیزی حلال وچه چیزی حرام است اوفقط جزم خود را افزون کرده نه عزم خودراکه همان عقل عملی باشد.اگرچه درس خواندن عبادت است ولی بایدعقل عملی راخود کفا کنیم.کاری کنیم که انگیزه ما محتاج اندیشه مانباشد.
4.انسان اگرخودرااسیردنیاگرایی بکند،عزّت قناعت را داده وذلّت فرومایگی راخریده است.
5.درآخرت صحبت اززندگی یک میلیاردیاصد میلیاردسال نیست،بلکه صحبت ازابداست نه مانند دنیا که یک حلقه است.
6.ازغفلت روح به مرگ روح تعبیر شده است چراکه وقتی انسان می میردحتی الفبای شب اول قبر که الفبای دین است رابلد نیست.
7.بهترین دل آنست که ظرفیت وشرح صدرپیداکندوحال آنکه وقتی دراین ظرف هرنوع سریال وقصه ای ریخته شود نتیجه اش آنست که انسان ازمطالعه علمی خسته شده وحرف استادرانمی فهمد.
8.بوعلی سینا گفت عهدکردم قصه ورمان واباطیل رانخوانم تاظرف دل رابرای فراگیری علوم نگه داری کنم.وقتی چنین شود دل ظرفیت پیدا کرده ولبریز میگردد،درنتیجه شرح صدر حاصل میشود.
9.مسایل اخلاقی به بحث جهان آرایی برمیگردد.برای اینکه جهان آرا شویم سه کارنیازاست:اول اینکه به سراغ بازیگری نرویم،دوم اینکه بازی هم نتواند مارابه بازی بگیردودیگر اینکه دسسیسه شیطان هم نتواند ماراگرفتار کند.
10.اگر انسان باتجارتی چون دامداری یا کشاورزی بخواهد به جامعه خدمت کند اینکارکوثر است وممدوح(رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله…)ولی اگربخواهدسراغ کثرت طلبی باشد میشود تکاثر که دراینحال فردبه بازی گرفته شده است.
11.زلزله روزقیامت چنان است که دربهترین حالت مادرکه شیردادن اوبه فرزندش است ومادرکاملا دلگرم فرزندخویش است،لیکن درآن وقت همین مادربچّه دردامن خود رافراموش می کند.
12.مردان الهی نه به طرف لهوولغومیروندونه لهوولغومیتواندبه سمت آنهابرودونه شیطان میتواندواردحرم امن ایشان بشود.
برگرفته از جلسات درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی