»
الهى تو که یوسف آفرینى حسن از زلیخا کمتر باشد و تو که لیلى آفرینى حسن مجنون تو نباشد؟! الهى چگونه شکر این موهبت را بجا آورم که اگر شرق تا غرب را کفر بگیرد در کاخ ربوبى ایمانم سرمویى خلل راه نمییابد. الهى تاکنون به نادانى از تو میترسیدم و اینک به دانایى از خودم میترسم. الهى حسن که از فهمیدن کتب تدوینى اینهمه ابتهاج و لذت دارد کسانیکه کتب تکوینى را میخوانند و زبانشان را میدانند و مبین حقائق اسماءاند چگونه اند و کسى که با تو در گفت و شنود است چگونه است. الهى ما که از فاضل چشیده دیگران بدمستى میکنیم چشیده ها چونند. الهى شکرت که از اساتید بى رنگ رنگ گرفته ام. الهى خوشا آنانکه فقط با تو دل خوش کرده اند. الهى لطف فرموده اى این کمترین را با کتب آشنا کرده اى لطفت را مزید بفرما و با صاحبان کتب آشنایش کن. الهى درجات پدر و مادرم را مزید گردان که اگر ایشان احسن نمى بودند من حسن نمیشدم. الهى شکرت که دارم کم کم مزه پیرى را میچشم. الهى گاهى اعوذ بالله من الشیطان الرجیم میگفتم، و گاهى اعوذ بک من همزات الشیاطین، و گاهى اعوذ بک من شر الوسواس الخناس از امشب که لیله سبت رابع صفر هزار و سیصد و نود و سه هجرى قمرى است اجارت مى طلبم که رب اعوذ بک منى بگویم. الهى شکرت که از ابلهان رنج مى برم. الهى اگر حسن جهنمى است جهنمى عاقلى را رفیق او گردان. الهى شکرت که شب و روز به پرندگان بال و پر میدهم. الهى حسن از حرف تا کمتر باشد که فعلش چون ذاتش خاص اسم شریفت است، تاء قسم خاص تو باشد و حسن نباشد. الهى در شگفتم از کسانى که چون و چرایى، و کاش کاش گویند. الهى این و آن گویند بهاى یک گرده نان پنج قرآن است، حسن بى بها گوید هرگز آن ببها در نمیآید در ازاى هر لقمه و جرعه از ازل تا ابد شکرت. الهى موج از دریا خیزد و با وى آمیزد و در وى گریزد و از وى ناگزیر است انا لله و انا الیه راجعون. الهى شکرت که دیده جهان بین ندارم هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن. الهى این کلمه ناتمام خوشحال است که به اسم سه حرف از حروف مقطعه فرقانت را دارا است، کلمات تامه اى که بحقیقت همه مقطعه قرآنت را دارایند چونند. الهى شکرت که نفخه و نفثى از دم عیسوى را به حسن داده اى که مرده زنده مى کند. الهى بحقیقت خودت مجاز ما را تبدیل بحقیقت کن. الهى شکرت که توشه اى جز توکل ندارم. الهى شکرت که فهمیدم که نفهمیدم و رسیدم که نرسیدم. الهى شکرت که در سایه انسان کامل بسر میبرم. الهى شکرت که جوانمرگ نشدم. الهى شکرت که هر جایى یکجایى شدم. الهى شکرت که شاخه اى از شجره طوبایم. الهى شکرت که در حول حاملین عرشم. الهى بنعمت حضور قلبم را از خطور ذنوب باز دار. الهى شکرت که در این شب مبارک بلیلة القدر رسیدم. الهى شکرت که مجاز را قنطره حقیقت گردانیدى تا از لیلة القدر زمانى زمینى به لیلة القدر آسمانى رسیدم. الهى بحرمت راز و نیاز اهل راز و نیازت این نا اهل را سوز و گداز ده. الهى توفیق شب خیزى و اشک ریزى به حسن ده. الهى امروز بیناتر از من کیست که تو را مى بینم و شنواتر از من کیست که سخن تو را مى شنوم و گویاتر از من کیست که از تو سخن میگویم و داراتر از من کیست که تو را دارم. الهى این بنده ات را از نیت گناه حفظ کن. الهى شکرت که دلم را بشروق جمالت و سیر در نور کمالت نورانى کرده اى. الهى شکرت که در این لیله چهارشنبه بیستم جمادى یکم هزار و سیصد و نود و چهار درى از علم را برویم گشوده اى. الهى شکرت که حیوانى را در قفس نکرده ام، دستم ده که در قفس شده ها را رهایى دهم. الهى شکرت که فهم بسیار چیزها را به حسن عطا فرموده اى و دهنش را بسته اى. الهى شکرت که دى دلیل بر اثبات خالق طلب مى کردم و امروز دلیل بر اثبات خلق میخواهم کیف یستدل علیک بما هو فى وجوده مفتقر الیک. الهى ظاهرم را چون باطن مخلصان گردان و باطنم را چون ظاهر مرائیان. الهى در شگفتم که با نادانى اندوهگینم و با دانایى اندوهگین تر. الهى شکرت که از آنچه در سر دارم اگر از سر گذارم سردارم و اگر نگذارم سردارم. الهى در راهم و همراه درد و آهم، آهم ده و راهم ده. الهى شکرت که حسن تا کنون شاکر و حامد بود و اکنون شکر و حمد شد. الهى بقدر معرفتم، تو را پرستش مى کنم، که به وفق اقتضاى عین ثابت، زمین شوره نبود مثل نابت. الهى آدم شبکور کجا و عبد شکور کجا؟که شبکور شکور نباشد. الهى حسن زاده آدم زاده است چگونه دعوى بى گناهى کند. الهى اگر مذنب نباشد غفار کیست و اگر قبیح نباشد ستار کیست. الهى همه کار تو را مى کنند و حسنت هم بیکار نیست. الهى خروس را در شب خروش باشد و حسن خاموش باشد. الهى اگر الفاظم نارسا است داستان سنگ تراش و شبان موسى است. الهى با اجازه ات نام عالم را عشق آباد گذاشته ام. الهى حسن که از شنیدن یک نداى التوحد ان تنسى غیر الله این همه ابتهاج دارد، ابتهاج خاتم گیرنده قرآن چه حد است و خود ابتهاج تو چونست. الهى به ابتهاج خودت و ابتهاج خاتمت، ابتهاج حسن و دیگر نفوس و الهه ات را مزید گردان و وعده حق لدینا مزیدت را در حقشان اکید فرما. الهى میدانم که میدانى اما چگونه میدانى خودت مى دانى الا یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر. الهى اگر گویم سگ کوى توام، از روى سگ اصحاب کهف شرمنده ام. الهى مس سگ اصحاب کهف بى طهارت روا نبود و حسن را طهارت نباشد؟!. الهى شنیدم که فرمودى چه کنم با مشتى خاک مگر بیامرزم. الهى شکرت که اگر شاهدان اسمانى از حسن با خبر باشند، سهیل اهلا و سهلا گوید و کف الخضیب کف بر کف زند و زهره چنگ در چنگ. الهى صعود بر زخیم را به اعتلاى عقلانى ارتقاء ده. الهى به وحدتت خلوتم ده و به کثرتت وحدتم ده. الهى اگر من بنده نیستم، تو که مولاى من هستى. الهى یا لحکم الحاکمین و یا میسر کل عسیر!حکم محکم کل میسر لما خلق له بر حسن حاکم است، حکم آنچه تو فرمایى محض لطف است. الهى خوشا بحال کسانى که نه غم بز دارند و نه غم بزغاله. الهى از سر دل نشینت لب دوختم، و از شر آتشینم سوختم. الهى آنچه از کلام تو نیوشیدم در خروشم، و آنچه از جام تو نوشیدم در جوشم، با اینهمه جوش و خروشم خاموشم به امید آنکه دمبدم نیوشم و نوشم. الهى حسن را همین فخر بس که مقام واقعى حلقه بگوشى ابدى، از چون تو سلطان حقیقى سرمدى دارد. الهى دلى همدم با آه و انین است و دلى همچون تنور آتشین است و دلى چون کوره آهنگران است و دلى چون قله آتش فشان است، واى بر حسن اگر دلش افسرده و سرد چون یخ باشد و پابند به مبرز و مطبخ. الهى در سجده بر شاکله هو هستم، این مصدوق را مصداق کل یعمل على شاکلته قرار ده. الهى از پیمبرانى چیزها آموختم:از حضرت نوح نجى الله ففروا الى الله، و از حضرت یعقوب اسرائیل الله انما اشکوا بثى و حزنى الى الله. الهى حسن تویى و حسن حسن نما است. الهى اگر بهشت شیرین است بهشت آفرین شیرین تر است. الهى حقیقت حدیث برزخى رؤیایم را که قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:معرفة الحکمة متن المعارف، مرزوقم بفرما. الهى گاه گاهى مینمایى و مى ربایى، نمودنت چه دل نشین است و ربودنت چه شیرین. الهى آنکه درد دارد آه و ناله دارد، شیرین تر این که سفیر صادقت فرمود:ان آه اسم من اسماء الله تعالى فاذا قال المریض آه فقد استغاث بالله، حسن از ملت ابراهیم اواه است آه آه. الهى سفیر کبیرت فرمود:المؤمن مرآة المؤمن، اگر من مؤمنم تو هم مؤمنى. الهى من از گدایان سمج، درس گدایى آموختم. الهى شکرت که حسنت را سمت نون وقایه داده اى که حسن آفرین و حسن وقایه یکدیگرند، سبحانک اللهم. الهى نماینده ات فرمود القلب حرم الله، حرمت را حفظ بفرما. الهى لک الحمد که حسن را با شاهدان اسمانى آشنا کرده اى و اطلس بى نقش نفسش را قبه زرقاء. الهى اگر مردم لذت علم را بدانند کجا اهل علم را سر آسوده و وقت فراغ خواهد بود. الهى هر کس به حسن حرفى آموخت، تو از وى راضى باش و او را از وى راضى بدار. الهى یا قابض و یا باسط!جزر بحر مد را در پى دارد و محاق قمر بدر را و ادبار فلک و عقل اقبال را و قوس نزول صعود را، قلب حسن در قبض است و امیدوار بسط است. الهى از قبض شاکى نیستم که در مصحف عزیزت قبض را بر بسط مقدم داشته اى و الله یقبض و یبصط و الیه ترجعون فرموده اى، و نمایندگانت در مناجاتها به تاسى کلامت یا قابض و یا باسط گفته اند. الهى حسن در قبض صابر است که قبض و قضا و جمع و قرآن با هم اند و بسط و قدر و فصل و فرقان با هم، اگر یوم الجمع نباشد یوم الفصل کدام است، و اگر قضا نباشد قدر کدام، و اگر قرآن نباشد فرقان کدام، و اگر قبض نباشد بسط کدام. الهى اگر جز این در، در دیگر هست نشان بده. الهى کسانى که دیرتر گرفته اند پخته تر و قوى تر شده اند، حسن خام است و لطف آنچه تو فرمائى. الهى عینم را چون علمش بى عیب و شین بدار. الهى تا تو لبیک نگویى کجا من الهى گویم. الهى معنى رسا است و وراى این الفاظ ناروا است ما را به الفاظ نارواى ما مگیر. الهى آنکه از مرگ مى ترسد از خودش مى ترسد. الهى شکرت که یک زمینى آسمانى شد. الهى بسیار ما اندک است و اندک تو بسیار، و فرموده اى:گر چه بسیار تو بود اندک، ز اندکت مى دهند بسیارت. الهى عارف را بمفتاح بسم الله، مقام کن عطا کنى که با کن هر چه خواهى کنى کن، با اینجا هل بى مقام هر چه خواهى کنى کن که آن کلید دارد و این کلیددار. الهى همه الفاظ یونانیان یکسوى و اسم عالم بلفظ قوسموس یکسوى. الهى ابلیس رجیم را بلا واسطه خطاب کنى، و انسان کامل را من وراء حجاب که نه آن آیت قرب است و نه این رایت بعد. الهى شکرت که از افکار رهزن عاصمم بوده اى. الهى دل چگونه کالایى است که شکسته آن را خریدارى و فرموده اى پیش دل شکسته ام. الهى اگر یکبار دلم را بشکنى، از من چه بشکن بشکنى. الهى آنکه دنبال درک مقام است غافل است که مقام در ترک مقام است، حسن را در مقامش مقیم و مستقیم بدار. الهى با ستارى و غفرانت، جزا خواستن کفرانست. الهى همنشین از همنشین رنگ مى گیرد خوشا آنکه با تو همنشین است صبغة الله و من احسن من الله صبغة. الهى از جهنم بعد و حرمان از درک حقائق رهاییم ده. الهى لذت ترک لذت را در کامم لذیذتر گردان. الهى حسنت کودک زبان نفهم بهانه گیر است، با هزار لن ترانى ارنى گواست. الهى چگونه از عهده شکرت برآیم که روزى با کتاب موش و گربه عبید زاکان فرحان بودم و امروز به تلاوت آیات قرآن الرحمن. الهى مجاز ما را تبدیل به حقیقت بفرما. الهى آفتاب گردان و آفتاب پرست عاشق آفتاب باشند و حسن عاشق آفتاب آفرین نباشد؟ الهى تو که بى نیاز بى انبازى و به رایگان مى بخشى، حسن هم که درویش گداى تو است، بخششت را با درویشانت بیش بفرما. الهى با همه شیرین زبانى و شیرین کاریم نمیدانم چه کاره ام. الهى اصطلاحات انباشته را دانش پنداشته ایم، یا نور السموات و الارض قلب ما را مورد مشیت العلم نور یقذفه الله فى قلب من یشاء قرار ده. الهى آکنده از عبارات اصطلاحاتیم که حجاب معرفت شهودى شده اند، خوشا کسانى که با قلب بى رنگ حامل عطایایت شده اند. الهى همین قدر فهمیده ام که خدا است و دارد خدایى مى کند.
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
علم و عرفان
علم الهی
اگر کمى در مورد تمدن اسلامى و تمدن غرب بررسى کنیم، به یک نتیجه مهم و اساسى مىرسیم و آن این که در اسلام، علم از خداشناسى شروع مىشود و در غرب، «انسان گرایى و انسان محورى» و به یقین لازمه خداشناسى، «خودشناسى» است؛ مَنْ عَرَفَ نَفْسَهْ، فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه.
خودشناسى نیز دو جنبه دارد؛ یکى به معناى کلى؛ یعنى انسانشناسى و شناخت ابعاد و ویژگىهاى انسان و دیگرى شناخت خویشتن خویش. جالب این است که در غرب، «انسان محورى» مطرح است و نه انسانشناسى و شناختى که غربىها از انسان دارند، شناخت ناقصى است که ارتباط انسان را با خدا نتیجه نمىدهد.
علمى که برپایه خداشناسى باشد، به یقین رنگ الهى مىگیرد و نتیجهاش به سود عامه بشر خواهد بود و در راستاى پیشرفت بشر قرار خواهد گرفت. جالب توجه است که اگر چه امروزه ظاهراً بشر در زمینههاى تکنولوژى، ورزش و... پیشرفت کرده است، اما واقعیت این است که این تکنولوژى و ورزشند که پیشرفت کردهاند و بشر خود را در راه پیشرفت اینها فدا کرده و خود دچار خسران شده است؛ چیزى که خود غربىها در فیلمهایى مثل Matrix به آن اشاره کردهاند.
علم اگر از خداشناسى ریشه بگیرد، آن وقت فیزیک، شیمى، ریاضى و دیگر علوم بدین دلیل که خدا را بهتر مىشناسانند، شیرین خواهند شد. و این مخالفتى با تکنولوژى و استفاده درست از طبیعت نخواهد داشت؛ زیرا نتیجه درست انسانشناسى و خداشناسى این است که خداوند همه هستى را مسخر انسان نموده است تا او با استفاده صحیح و به جا از آن، سعادت و پیشرفت واقعى خویش را رقم بزند؛
«هو الذى سخرلکم ما فى السموات و ما فى الارض» و همین است که امامان معصوم(ع) مىفرمایند:
«اعْمل لدنیاک کانک تعیش ابداً و اعمل لاخرتک کانک تموت غداً».
و نیز از آنجا که در زمان پیامبر(ص)، در کشور چین علم اسلامى یافت نمىشد، «اطلبوا العلم و لو بالصین»، نشان از این دارد که علوم طبیعى هم اگر در خدمت پیشرفت صحیح بشر قرار گیرند، مورد تأیید اسلام قرار مىگیرند.
با عنایت به این مسأله، مىتوان پى برد که: «دانشگاه اسلامى، چگونه دانشگاهى است.»
دانشگاه اسلامى، دانشگاهى است که مبناى علمش الهى و اسلامى باشد و «تفکر ترجمهاى» را که متأسفانه امروزه به شدت رواج یافته، براندازد؛ نه این که فقط ظاهرش اسلامى باشد.
در نتیجه وظیفه ما دانشجویان این است که در راستاى رسیدن به علم صحیح تلاش کنیم و ان شاء اللَّه در آینده نزدیک در دانشگاههاى ما علوم روز با مبناى صحیح و اسلامى آنها تدریس شود.
چنین دانشگاهى مىتواند زمینه ساز ظهور منجى بزرگ و مصلح جهان، حضرت مهدى (عج) گردد؛ زیرا حضرت در حکومت جهانى خویش به افراد متخصص و عالم نیاز دارند و آن روز که زمین تمام منابع خود را بیرون بریزد، باید کسانى باشند که بتوانند از آنها - در راستاى سعادت بشر - استفاده کنند
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 86 خرداد 22 توسط مهدی نوروزی
نظر بدهید
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By
Ashoora.ir
&
Blog Skin
درباره وبلاگ
منم آن تشنه دانش که گر دانش بود آتش مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمن ها
mnoroozi192@gmail.com
آمار وبلاگ
کل بازدید :
695165
بازدید امروز :
76
بازدید دیروز :
16
تعداد کل پست ها :
837
علما
موسیقی وبلاگ
غیبت طولانی تر شد
کد ثانیه شمار
آرشیو مطالب
»
الهی (13)
»
بزرگان علم و عرفان (87)
»
فیزیک و کوانتوم (30)
»
حرف دل (44)
»
چاکراها و هاله (اورا) (6)
»
نجوم و کیهان شناسی (11)
»
علوم روحی (5)
»
عرفان (132)
»
فلسفه (20)
»
اخلاق (28)
»
اهل بیت (74)
»
مباحث متفرقه (48)
»
عشق (11)
»
سخنان بزرگان (39)
»
علم و دین (49)
»
قرآن و معارف قرآنی (35)
»
پزشکی و زیست شناسی (5)
»
مهر 1387 (13)
»
شهریور 1387 (5)
»
مرداد 1387 (6)
»
تیر 1387 (2)
»
خرداد 1387 (1)
»
اردیبهشت 1387 (1)
»
فروردین 1387 (1)
»
آبان 1387 (8)
»
آذر 1387 (1)
»
آذر 89 (5)
»
آبان 89 (4)
»
مهر 89 (2)
»
شهریور 89 (5)
»
مرداد 89 (3)
»
تیر 89 (5)
»
خرداد 89 (1)
»
اردیبهشت 89 (3)
»
فروردین 89 (1)
»
اسفند 88 (2)
»
بهمن 88 (1)
»
آذر 88 (4)
»
مهر 88 (2)
»
شهریور 88 (1)
»
مرداد 88 (1)
»
تیر 88 (1)
»
خرداد 88 (2)
»
فروردین 88 (1)
»
اسفند 87 (1)
»
دی 89 (5)
»
اسفند 89 (4)
»
تیر 90 (10)
»
شهریور 90 (4)
»
آبان 90 (5)
»
آذر 90 (1)
»
دی 90 (3)
»
بهمن 90 (6)
»
اسفند 90 (10)
»
فروردین 91 (15)
»
اردیبهشت 91 (11)
»
خرداد 91 (9)
»
تیر 91 (1)
»
مهر 91 (4)
»
آبان 91 (2)
»
دی 91 (2)
»
بهمن 91 (5)
»
اسفند 91 (3)
»
فروردین 92 (5)
»
خرداد 92 (1)
»
اردیبهشت 92 (1)
آخرین مطالب
»
لطیفه هایی پیرامون روزه
»
روزه از نگاه آیت الله جوادی آملی
»
کریم آل کساء
»
حضور و غیاب
»
التماس دعا
»
یک داستان واقعی ...
»
شرایط و موانع سیر و سلوک
»
نماز شب مفتاح توفیقات است
»
قصه اصحاب رقیم
»
امام حسین (علیه السلام) در کلام آیت الله جوادی آملی
موضوعات
»
حضرت علامه حسن زاده آملی (12)
»
حضرت علامه جوادی آملی (7)
»
امام مهدی (1)
»
عرفان نظری (1)
»
فلسفه (1)
پیوند ها
»
پایگاه جامع عاشورا
»
قالبهای مذهبی وبلاگ
»
نجوم و کیهان شناسی
خبرنامه
لوگوی دوستان
امکانات جانبی