عرش و اشک
همان گونه که در جهان تکوین، عرش و فرش هست، در هستی انسان نیز عرش و فرش وجود دارد. فرش انسان، طبیعت او و عرش وی، قلب و روح است. «قلب المومن عرش الرحمن 1». این عرش، مانند عرش الهی که بر آب استوار است: «و کان عرشه علی الماء2» باید بر آب استوار باشد؛ آبی که عرش انسان بر آن استوار است، اشک است.
گفتی آن آب را که عرش بر اوست اشک کروبیان همی یابم 3
اشک چشم سبب قرار یافتن عرش و تخت انسانیت می شود و در نتیجه، فرمانروایی عرش بر فرش طبیعت میسر خواهد شد. انسان برای تحقق این فرمانروایی باید جهاد را سرلوحه کار خود قرار دهد و انسان در جهاد باید به سلاح مناسبی مجهز باشد.
ادامه مطلب