اوصاف قرآن محمدى صلى اللّه علیه و آله : (منبع شرح مراتب طهارت)
قرآن مجید و مصحف شریف ، قول کامل است که در او اظهار کل اشیاء است (و لا رطب و لا یابس الا فى کتاب مبین ) (لا یغادر صغیرة و لا کبیرة الا اءحصیها)قرآن چون خداوند سبحان بى پایان و نور تبیان کل شى ء است زیرا که به حکم محکم عقل ناصح هر اثر نمودار دارایى موثر خود است ، لذا همانطور که حق سبحانه صمد حقیقى اعنى وجود غیر متناهى است ؛ کتاب او نیز حافل جوامع کلم نوریه خارج از حد عد و احصاء است .قل لو کان البحر مدادا لکلمات ربى لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربى و لو جئنا بمثله مددا (کهف / 110)و چنانکه حق تعالى نور کل شى ء است و هر چیز بدو شناخته مى شود که الله نور السموات و الارض ؛ کتاب او نیز نور و تبیان کل شى ء است .پس قرآن اگر در دست انسان زبان فهم قرار گیرد، تبیان هر چیزى و زبان کلمات الله بى انتها است و این انسان زبان فهم همان راسخ در علم است .جوامع کلم همان قرآن کریم است ؛ وبدان معنى است که الفاظ آن قلیل است ولى معانى آن کثیر است و در روایتى نقل شد که :ما من حرف حروف القرآن الا و له سبعون الف معنى و منه فى وصفه صلى اللّه علیه و آله کان یتکلم بجوامع الکلم یعنى انه کان یتکلم بلفظ قلیل و یرید المعانى الکثیره در روایت دیگر آمده که آیات قرآن خزائن است که هر یک از آنها گشوده گردد سزاوار است که در آن نظر و دقت بکار آورده شود و در روایت دیگر آمده که هر کسى که علم اولین و آخرین را اراده دارد قرآن را بشوراند.در نکته 819 آمده است : سبحان الله این کتاب عظیم قرآن کریم ، امام انسان است و کل شى ء در آن احصا شده است و منطوى بر حقائق کلیه الهیه و جامع حکم علیمه و عملیه است و تبیان کلمات غیر متناهى کتاب بى پایان هستى و مبین اسرار اسماء غیبى و عینى است بدون اینکه هیچ اصطلاحى از اصطلاحات فنون علوم را بکار برده باشد بلکه به صورت طبیعى و سیاق عرفى و عادى عربى مبین تکلم فرموده است و مع ذلک در مقام تحدى براى ابد مى فرماید:قل لئن اجتمعت الانس و الجن على اءن یاءتوا بمثل هذا القرآن لا یاءتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا (اسراء / 98)با این همه تفاسیرى که بر قرآن کریم نوشته شده است ، همچنان در پس پرده مخفى مانده است که آن را براى انسان هاى کامل و مفسران تفسیر انفسى تجلى و ظهور تام است .قرآن بحر است و روایات سواحل و جداول آن ؛ در عیون مسائل نفس حضرت علامه آمده که :ان الروایات کانها بالنسبه الى القرآن الکریم مرتبه نازله منه و بعباره اءخرى القرآن بحر و هى سواحله او جداوله ...قرآن حبل الله ممدود است که این حبل ممدود از فرش تا عرش است (( ان الله على العرش استوى )) .قرآن مجید حقیقت عالم و صورت کتبیه انسان کامل حضرت خاتم النبیین محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله و هر فردى از افراد انسان به هر اندازه اى که جانش آن حقیقت را واقعا نه لفظا دارا است به همان اندازه به انسان کامل نزدیک است و از حقیقت عالم برخوردار شد.قرآن معراج معارف است . هر کس از این استوار الهى ، از این منطق وحى از این ماءدبه الله به هر اندازه بهره برده است و درجات قرآن شده است به همان اندازه انسان است .طرفدار و عهده دار حقوق بشر فقط قرآن مجید است که منطق وحى و جز قرآن کریم کسى در روى زمین ادعاى طرفدارى از حقوق بشر بنماید دروغ گفته است و به دین خدا افترا بسته است .قرآن کریم صورت حقیقت محمدیه صلى الله علیه و آله است .ان هذا القرآن یهدى للتى هى اقوم لقد کانن لکم فى رسول الله اسوة حسنه کتب منزله از آسمان غیر از قرآن مثل صحف ابراهیم و زبور داود و تورات موسى و انجیل عیسى علیهم السلام همه فرقانند ولى قرآن فرقان قرآن است ؛ چه اینکه کتب سماوى دیگر فارق بین حق و باطل اند قرآن نیز چنین است ولى قرآن جامع حقایق کتب منزله است لذا حضرت خاتم فرمود: (( اوتیت جوامع الکلم )) .نکته : قرآن معاد انسان است تدبر کن تا برسى افلا یتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها (محمد / 25)نور: قرآن جفر جامع انسان کامل است . فاغتنمدر کلمه سى و پنجم صد کلمه آمده است : آن که خطاب محمدى را درست فهم کند که انسانها براى اغتذاى از این سفره الهى دعوت شده اند قدر و منزلت خود را شناسد و در راه استکمالش پویا و جویا گردد قرآن مجید بیرکان در لیله مبارکه بینه محمدیه ، از غایت فسحت قلب و نهایت شرح صدرش به انزال دفعى فرود آمده است . (کلمه 31 از صد کلمه ).